Dit is onze eerste nieuwsbrief en we sturen hem vanaf nu elk kwartaal naar de 'Vrienden van de J.H. Donnerschool'.

Heet van de naald

We openen deze eerste Nieuwsbrief met het geweldige bericht, dat alle 21 leerlingen van de examenklas zijn geslaagd voor een volwaardig VMBO-diploma op verschillende niveaus. Via klik op de onderstaande foto komt u bij een fotoreportage van 'Vriend' Elles Tuhusula over de twee fantastische avonden rond dit prachtige gebeuren, waarbij niemand minder dan minister Slob op de tweede avond de diploma's kwam uitreiken!

Even voorstellen?

Toen we begin mei 2020 met de actie begonnen, hadden we al een tijdje voorwerk verricht. Zo was er een website gebouwd, een flyer gemaakt, een lijst met projecten opgesteld en hadden we mensen gevraagd voor het comité van aanbeveling.

Met 'we' bedoelen we: de directie bestaande uit Jan Hofman(links) , Dirk Jan de Jong en Tjeert Jan Bosman (samen de alternatieve 3 J's) en Vrienden-initiatiefnemer Willem Massier (tweede van links). Nadat hij in 2018 enkele dagen als invaller op de J.H. Donnerschool had gewerkt, voelde Willem de behoefte om iets te gaan doen. Invallen voor een groep kinderen die jou niet kennen, dat bleek voor hem niet te werken en voor de kinderen ook niet. Omdat kinderen gaan pas echt iets leren van een volwassene, wanneer ze met hem of haar een relatie hebben kunnen opbouwen. Daarom gaan we nu een netwerk om de school heen bouwen met mensen, die willen meeleven en meedenken. Een netwerk van donateurs, bedrijven en vrijwilligers. Zo ontstond het idee van de 'Vrienden van de J.H. Donnerschool'.

Comité van aanbeveling

Vandaar dat ik de werving van donateurs van harte ondersteun.

We vroegen acht mensen uit de regio Barneveld om ons initiatief aan te bevelen. Vier vrouwen en vier mannen, die alle acht hun sporen verdiend hebben en weet hebben van de problemen, waarvoor de medewerkers van de J.H. Donnerschool zich geregeld gesteld zien. Eén van hen: Barnevelds' burgemeester Asje van Dijk.

De eerste 100

13 juni 2020 Ellen Alders wordt 'Vriend' nr. 100.

"De J.H. Donnerschool is voor deze kinderen de place to be, maar heeft ook draagvlak in de samenleving nodig. "

Dat we ruim een maand na de start al de eerste honderd 'Vrienden' konden noteren, was een daverende verrassing. Extra bijzonder was, dat het om Ellen Alders, één van de leden van het comité van aanbeveling, gaat.

Als elke vriend of vriendin zelf ook weer een vriend of vriendin werft, dan blijft de kring van Vrienden snel groeien. Doe je mee?

De eerste fysieke aankopen

| 12 juni 2020 DDDDD kwaliteit

Inmiddels zijn de eerste tastbare aankopen gerealiseerd van de overgemaakte donaties. Op 12 juni meldde Jan Hofman:

"We hadden goedkope en hele oude schorten in het kooklokaal. En theedoeken en handdoeken van allerlei formaat en veelal gekregen van mensen die die niet meer hoefden.

Nu hebben we professionele en stevige schorten en handdoeken en theedoeken van DDDDD kwaliteit. De 5 D's staan voor De Doek Die Direct Droogt."

De docent die de kooklessen geeft, zegt: "Ik werk hier al 19 jaar en dit is voor het eerst dat ik iets nieuws krijg".

Introductie IMC Basis en LSC Lak

Linda Lak:

Coördinator IMC Basis is Linda Lak.

"Ook voor deze jongeren is het van groot belang dat ze niet alleen horen, maar ook ervaren dat er vele mogelijkheden zijn om hun toekomst vorm te geven en deel te nemen aan het maatschappelijk leven. "

IMC Basis wordt door het hele land op verschillende basisscholen gegeven en met de start op de J.H. Donnerschool voor het eerst in het speciaal onderwijs. Doel is om de leerlingen van groep 7 en 8 echt kennis te laten maken met diverse beroepen door

• mensen uit die beroepen in de school te halen voor gastlessen

• met de leerlingen ook naar de werkomgeving van zo'n beroep te gaan

Word jij ook ambassadeur?

Jan Hofman:

Bestuurder van de J,.H. Donnerschool is Jan Hofman

"Wij kunnen als vso de noodzakelijke subsidie niet aanvragen omdat wij het noodzakelijke techniekprofiel (nog) niet aanbieden. Om dat wel aan te kunnen bieden is echt een veilig lokaal nodig wat de mogelijkheid geeft om aan te sluiten bij een vmbo. Wat dat betreft, zitten we in een vicieuze cirkel. De Vrienden van de Donnerschool is één van de manieren om daaruit te komen en voortgang te boeken."

Wil je

• onze flyer digitaal ontvangen (bijvoorbeeld om door te sturen of zelf te printen)

• onze flyer geprint ontvangen (bijvoorbeeld om door te geven)

• persoonlijk contact hebben met een ambassadeur

• ambassadeur worden

Mail dan naar informatie@vrienden-donnerschool.nl

Nog geen Vriend?

Ben jij nog geen 'Vriend', maar wil je ook graag meehelpen om een grote kring om deze bijzondere speciale school te vormen?

Surf dan naar https://www.vrienden-donnerschool.nl/vrienden en meld je aan.