Lennah Koster

Sinds begin oktober 2020 ben ik de coördinator van IMC Basis in de Glind. Via deze weg wil ik mijzelf graag even aan jullie voorstellen. Mijn naam is Lennah, ik ben 33 jaar oud en woon met mijn man, twee zoontjes en bonusdochter in Amersfoort.

In mijn werk als zelfstandig documentairemaker voor de publieke omroep heb ik de afgelopen jaren vaker de link gezocht met kinderen en het onderwijs. Zo maakte ik onlangs de radiodocumentaire; Hoogbegaafde sores voor de VPRO en in 2019 de Zapp jeugddocumentaire; Ons Eiland. Ik ben erg blij dat ik nu via het IMC basis traject elke week met kinderen kan werken. Het doet mij goed om te zien dat ze elke week een stapje in hun ontwikkeling zetten.

In het IMC basis traject zorg ik ervoor dat de kinderen elke week kennismaken met bevlogen gastdocenten, die hen over hun vak leren. Dat doen ze niet met een stoffig verhaal, maar met zoveel mogelijk oefening in de praktijk. In een aantal weken tijd ervaren de kinderen welke vaardigheden er allemaal bij een beroep horen en welke passen bij hun eigen talenten en interesses.

Afgelopen donderdag hebben wij de laatste les van ons eerste vakgebied; journalistiek, gehad. In vier weken tijd hebben de kinderen geleerd hoe ze moeten interviewen en zichzelf presenteren. We zijn op reportage geweest in het dorp en hebben met ons eigen vergaarde nieuws het ‘Donnerschool

journaal’ opgenomen.

Na de kerstvakantie starten wij met het vak; dier- en natuurwetenschap. De kinderen gaan dan onder andere op bodemonderzoek in de Glind. Ze gaan schimmels bestuderen en krijgen een les waarin zij eeuwenoude botten mogen onderzoeken. Daarna volgt een blok horeca waarin de kinderen op

excursie gaan bij restaurant Dara in Amersfoort. Ze leren in dit blok alles over gastvrijheid, etiquette, smaken en koken. Een interessant programma staat dus alweer voor de deur!

Mocht u nu ook geïnspireerd zijn geraakt door dit verhaal en graag eens meewerken aan een gastles, dan kunt u mij altijd even mailen. Lennah.koster@imcbasis.nl