Daan Monnickendam

Mijn naam is Daan Monnickendam, 23 jaar jong en sinds kort het hele huisje, boompje, beestje pakket compleet gekregen.

Ik ben werkzaam bij de gemeente Baarn als ‘’Operationeel Coördinator Handhaving (in opleiding)’’.

Dat klinkt heel spannend, maar betekent gewoon dat ik Handhaver (Buitengewoon Opsporingsambtenaar) ben en daarnaast nog in opleiding ben tot coördinator.

Mijn periode op de J.H. Donnerschool

Ik kwam terecht op de J.H. Donnerschool met rekenproblemen en zat op het VMBO basis. Als beginnend puber kwam in de eerste klas van meneer Poel terecht. Een streng maar rechtvaardige meester die naast een lolletje, de teugels goed wist aan te trekken wanneer ik aan het onderpresteren was. Ik maakte leuke vrienden waar ik met een paar tot op vandaag nog contact mee heb. Ik stroomde vanuit de eerste klas door naar de tweede waar ik in de klas van mevrouw Hermien kwam. Een geduldige maar duidelijke juf die het beste uit je probeerde te halen. Ik vergeet nooit dat ik in de tweede klas een beroepskeuzetest mocht doen en er ‘’uniformberoepen’’ uit kwam, dit is zoals te lezen goed gekomen. Ik kwam in de derde klas bij mevrouw van der Meer, een juf met een duidelijke en ongezouten mening welke niet schroomde een spiegel voor te houden. Mevrouw van der Meer heeft bij mij in het bijzonder, een zeer wijze en leerzame herinnering achter gelaten. Na flink in de volwassen wereld gegooid te zijn, kwam ik in de vierde terecht bij mevrouw Margot. Een rustige geduldige juf welke meedacht en onze rugzak voor het aankomend MBO onderwijs vulde. In juni 2014 mocht ik na 4 jaar ups- en downs, veel leren en volwassen worden mijn middelbare schooldiploma in ontvangst nemen.

Diploma-uitreiking de Glind 2014

(van links naar rechts: Thomas, Timon, Jasper, Daan en Vincent)

Mijn periode op het MBO

Na het behalen van mijn middelbare schooldiploma ben ik begonnen met mijn MBO niveau 2 opleiding tot beveiliger. Gedurende de beveiliging opleiding van één jaar, werd ik gevraagd door de docenten door te stromen naar de MBO niveau 3 opleiding tot Handhaver, Toezicht en Veiligheid – Politie. Dit is de vooropleiding om bij de politie te komen. Tijdens deze opleiding heb ik stage mogen lopen bij verschillende overheidsinstanties zoals de gemeentelijke handhaving, boswachterij en de politie. Tijdens deze stages ben ik met verschillende aspecten van het mooie en soms minder mooie veiligheidsdomein in aanmerking gekomen. Ik heb een aanhouding mogen verrichten, een reanimatie moeten doen en bij de zelfdoding van een persoon geweest. Dit heeft mijn kijk op bepaalde zaken best veranderd en in perspectief gezet. Na het behalen van mijn opleiding tot Handhaver, Toezicht en Veiligheid – Politie kon ik kiezen om bij de politie te solliciteren of bij de gemeente aan de slag te gaan als Opsporingsambtenaar. Ik werd door de gemeente Baarn gevraagd na een eerder succesvolle stage om in dienst te treden als beginnend handhaver openbare ruimte. Ik had deze baan genomen met het idee na 2 jaar ervaring op te doen, door te stromen naar de politie. Echter door de vrijheid, de diverse werkzaamheden, de doorgroei mogelijkheden en de leuke collega’s ben ik gebleven en intern gegroeid van beginnen handhaver naar allround handhaver en nu tot operationeel coördinator handhaver in opleiding.

Waar sta ik nu en wat doe ik als handhaver?

Ik werk voor de gemeente als opsporingsambtenaar, dit houdt in dat ik strafbare feiten opspoor en hier tegen op treedt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan jeugdoverlast, verkeer- en parkeeroverlast, overlast gevend uitgaanspubliek of controle in winkelstraten. In tegenstelling tot de politie houden wij ons bezig met kleinere overlast meldingen, waar de politie voor de openbare orde en veiligheid is zijn wij er voor de leefbaarheid en veiligheid. Wij mogen zoals de politie, personen staande- en aanhouden, bekeuringen uitschrijven, stoptekens geven, handboeien / wapenstok / peperspray dragen en geweld gebruiken. Mijn werk is erg mooi en divers , de ene dag help ik iemand die verward is en de andere dag houd ik iemand aan die een misdrijf begaat. Tijdens mijn loopbaan als allround handhaver heb ik de gelegenheid gehad meerdere opleidingen en cursussen te volgen zoals de opleiding tot wijkhandhaver en Drank- en Horeca Inspecteur. Sinds een aantal maanden heb ik ook de gelegenheid gekregen om de MBO niveau 4 opleiding tot ‘’Allround Leidinggevende’’ te volgen. Na het behalen van deze opleiding wil ik gaan kijken voor de HBO opleiding Integrale Veiligheidskunde. Naast mijn reguliere baan ben ik ook actief als secretaris voor het social-media platform ‘’Handhaving Nederland’’.

Ik ben een erg ambitieus persoon en hoop nog vele jaren te mogen werken en studeren. Ik wil als afsluiting mijn dank uiten voor de mooie leerzame jaren welke ik op de J.H. Donnerschool heb mogen volgen en mij uiteindelijk gemaakt hebben tot de persoon van vandaag. Tot op vandaag leef ik bij het motto ‘’door schade en schande wordt men wijs’’, fouten maken is niet erg als je er maar van leert.