Brief van oud-leerling
Soms krijg je van die mailtjes, die zoveel indruk maken dat je toch even mag slikken. Kijk maar eens naar dit levensverhaal van deze oud-leerling van de J.H. Donnerschool (de naam is weggeaten):
'Beste meneer Hofman/Donnerschool,
Mijn naam is ......... en ik heb in de periode 2014-2018 op de J.H. Donnerschool in de Glind gezeten. Via deze mail wil ik jullie laten weten hoe het momenteel met mij gaat.
Allereerst wil ik de J.H. Donnerschool en de docenten hartelijk bedanken voor alles wat zij voor mij hebben betekent in de periode dat ik bij jullie op school zat. Zelf zeg ik vaak dat ik uit best een diep dal kom en zonder jullie hulp had ik nooit bereikt waar ik nu sta. Ik heb een onvergetelijk leuke tijd gehad bij jullie op school en ik kijk dan ook met een heel leuk, prettig en goed gevoel terug op deze periode. Kortom, heel erg bedankt voor alles! Ik had geen betere school kunnen wensen!
Toen ik in 2016-2017 bij meester Jaco in de klas kwam (groep 7) had ik nog geregeld last van ‘gedragsproblemen’, net zoals de jaren daarvoor. Op een gegeven moment kwam ik erachter dat zulk gedrag mijn droom in de weg kon zitten, namelijk naar regulier onderwijs gaan. Toen ik in groep 8 in de klas bij meester Arjan en juf Kwendolien kwam deed ik er dan ook alles aan om te laten zien dat ik geschikt was om de stap naar regulier onderwijs te maken, wat mij uiteindelijk is gelukt. Ik koos ervoor om naar ’t Hooghelandt college in Amersfoort te gaan om daar havo/vwo te gaan doen in de brugklas. De reden dat ik voor ’t Hooghelandt college koos is omdat deze slechts op 10 minuten fietsafstand van mijn huis is en omdat mijn zus al op deze school zat, die best te spreken was over deze school. Ik kan mij nog heel goed de eerste dag van de middelbare school herinneren. Ik vond het heel spannend om na een hele lange tijd weer naar ‘een normale school’ te gaan waar ik met ongeveer 30 leerlingen in de klas zou komen en waar er tientallen nieuwe prikkels zijn die er op de Donnerschool niet waren. Op de eerste dag moest ik heel vaak terugdenken aan de leuke tijd op de J.H. Donnerschool. Ik dacht bij mezelf vaak: ‘waarom ben ik niet gewoon op de J.H. Donnerschool gebleven, waar ik mij vertrouwd voel en waar ik alles en iedereen ken’. Aan de andere kant wist ik dat dit de beste keuze was en die instelling heeft mij in de beginperiode veel geholpen.
In de brugklas begon ik zoals gezegd op havo/vwo. Ik had op het begin best wat moeite om erachter te komen wat de beste manier is om te leren en om alles te plannen. Dit kwam met name omdat het voor mij sowieso al een hele grote stap was om naar regulier onderwijs te gaan en ik op het begin meer bezig was om mij op mij gemak te voelen dan op hoe ik het beste kon leren/samenvatten. Mijn eerste cijfers waren dan ook niet heel goed, ik had redelijk wat onvoldoendes op beide niveaus. Toen ik eenmaal gewend was aan het feit dat ik op een compleet andere school zat en al redelijk wat vrienden had kon ik mij meer focussen op het leren. Al snel haalde ik betere cijfers. Uiteindelijk waren mij havo cijfers redelijk hoog, terwijl mijn vwo cijfers rond de 5,5 lagen. Ik had geen zin om op mijn tenen te lopen en ik koos er uiteindelijk voor om mijn schoolcarrière te vervolgen op de havo.
In het tweede jaar van de middelbare school ging ik verder waarmee ik de brugklas was geëindigd, namelijk goede cijfers halen. Al snel werd duidelijk dat havo mij (te) makkelijk afging. Door de coronapandemie had ik echter te weinig cijfers om de overstap naar vwo te maken. Het derde jaar ging eigenlijk precies hetzelfde als het tweede jaar. Ik haalde hoge cijfers, maar door corona had ik weer te weinig cijfers om een goed beeld weer te geven van mijn niveau, wat betekende dat ik weer op de havo zou blijven. Destijds vond ik dat eigenlijk prima, omdat ik weinig druk ervaarde en dus ook nooit bang hoefde te zijn dat ik niet over zou gaan. Dat gaf mij veel rust en dat vond ik fijn. In de derde moest ik een vakkenpakket kiezen voor de laatste twee jaren. Ik koos voor het vakkenpakket Economie en Maatschappij. Dit pakket bevat Nederlands, Engels, wiskunde A, economie en geschiedenis. Daarnaast heb ik gekozen voor Duits en bedrijfseconomie als keuzevakken. Omdat ik in de derde heel hoog stond voor Frans koos ik ervoor om Frans als extra vak te kiezen (wat dus niet verplicht was) omdat ik het een mooie taal vond/vind en omdat ik heel graag veel vreemde talen kan spreken. De afgelopen twee schooljaren waren heel anders dan de eerste drie schooljaren. Zo waren alle vakken een stuk uitgebreider en soms ook wat lastiger. Daarnaast kreeg ik de afgelopen twee schooljaren te maken met toetsen die meetelden voor mijn eindexamen. In de vierde heb ik mijn Goethe-certificaat gehaald op B1 niveau, wat ervoor zorgt dat ik eventueel in Duitsland kan studeren of werken. Daarnaast heb ik afgelopen schooljaar (in de vijfde dus) mijn Delf-certificaat gehaald, wederom op B1 niveau. Eveneens als bij Goethe, geeft dit certificaat mij de mogelijkheid om in Franstalige landen te studeren en/of werken.
Ongeveer een maand geleden begonnen mijn eindexamens. Ik stond er al heel goed voor dus ik kon eigenlijk al niet meer zakken. Ik had daarom ook weinig spanning/stress. Mijn eindexamens zijn mij goed bevallen. Ik had geen moeite om mij 3 uur lang te concentreren, waar ik heel blij mee was. Gister (14 juni) heb ik te horen gekregen dat ik ben geslaagd voor havo! Mijn gemiddelde cijfer is een 7,83, waar ik ontzettend blij mee ben. Hieronder al mijn gemiddelde cijfers voor alle vakken:
Nederlands: 7,5
Engels: 7,2
Wiskunde: 7,9
Duits: 8,5
Frans: 8,1
Geschiedenis: 7,7
Economie: 8,1
Bedrijfseconomie: 7,4
Combinatiecijfer (maatschappijleer, levensbeschouwing, culturele en kunstzinnige vorming en het profielwerkstuk): 8,1
Soms besef ik niet hoe speciaal het is dat ik vanaf speciaal onderwijs kom en dat het dan nu zo goed met mij gaat. Dit komt denk ik omdat ik na de basisschool nooit meer ben teruggevallen naar het gedrag dat ik op de basisschool soms had, waardoor ik eigenlijk vergeet dat ik op speciaal onderwijs heb gezeten. Toen ik net op de middelbare school kwam was ik best bang dat sommige leerlingen erachter zouden komen dat ik van speciaal onderwijs kom, omdat ik bang was dat ik dan als ‘anders’ zou worden gezien. Ik sprak er dan ook met bijna niemand over. In de brugklas werd ik al gauw beste vrienden met iemand waarmee ik ook op de school vóór de J.H. Donnerschool in de klas zat. Tegen hem heb ik heel veel verteld over de J.H. Donnerschool en dat deed mij heel veel goeds. Hij kende mij als een heel boos kind dat altijd geschorst was en het was voor hem dan ook best gek om te zien hoe erg ik veranderd was. Met andere mensen heb ik er eigenlijk nooit over gepraat, maar ik ben al ongeveer 2 tot 3 jaar in staat om het wel tegen mensen te zeggen als zij ernaar vragen. Ik ben dan ook niet meer bang om als ‘anders’ gezien te worden.
De afgelopen vijf jaar heb ik geregeld met mijn ouders over mijn verleden gepraat. Wij zijn erachter gekomen dat mijn gedrag te verklaren valt door de vele gebeurtenissen die vroeger speelden. Zo woonden wij eerst in Huizen, maar door geldproblemen moesten wij daar weg en gingen we bij mijn opa en oma in huis wonen. Nog geen paar maanden later gingen mijn ouders uit elkaar, waar ik heel veel moeite mee had. Daarnaast waren er een aantal familieleden die het er ons niet makkelijker op maakte om het zacht uit te drukken, waar vooral mijn moeder het nog steeds heel zwaar mee heeft. In 2021 is bekend geworden dat wij een van de slachtoffers zijn van de kindertoeslagaffaire, waarmee de geldproblemen van vroeger grotendeels te verklaren zijn. Mijn ouders zeggen zelf dat de vele geldproblemen een groot aandeel heeft gehad in hun scheiding. Dit is voor mij, maar ook voor mijn ouders en zus een pijnlijk feit, omdat het voorkomen had kunnen worden. Als gezin zijn wij, in hoeverre het kan, goed gecompenseerd. Mijn moeder heeft heel veel geld teruggekregen en ook ik heb geld gekregen. Dit geld ga ik gebruiken voor mijn studie. Met het geld dat mijn moeder heeft gekregen hadden wij als doel om alles als het ware in te halen wat wij vroeger niet konden, zoals op vakantie gaan. Vorige zomervakantie zijn wij 3 weken op rondreis geweest in zuidelijk Afrika. Deze zomervakantie gaan mijn moeder en ik eerst naar de formule 1 race van Hongarije, waarna wij bijna 2 weken naar Mexico gaan.
Ik heb nog geen idee wat ik wil gaan doen later qua beroep en ik heb dan ook geen idee welke studie ik ga doen. Ik heb ervoor gekozen om eerst nog 2 jaar vwo te gaan doen. Dit zorgt er namelijk voor dat ik nog langer de tijd heb om over mijn toekomst na te denken en daarnaast zorgt een vwo-diploma ook voor meer keuze qua studies. Doordat ik goed ben in Frans en Duits en ik deze talen ook heel erg leuk vind denk ik dat ik later daar iets mee wil gaan doen. De studie International Business lijkt mij dat ook best leuk, maar ik moet mij hier nog iets beter in gaan verdiepen. Ik ben blij dat ik het vwo op dezelfde school kan blijven doen. Echter is het wel op een andere locatie waardoor ik iets langer moet fietsen, maar dat is geen probleem. Daarnaast zijn er een aantal mensen die ik goed ken die ook vwo gaan doen, waardoor ik niet gelukkig niet de enige ben.
Al met al gaat het nu heel goed met mij. Ik had nooit durven dromen dat het zo goed zou gaan. Ik zou het heel leuk vinden als de docenten die mij ook les hebben gegeven deze mail ook lezen.'
Wat een talent, deze oud-leerling. Een mooie toekomst.......
Jan Hofman,
Bestuurder J.H. Donnerschool