Techniekles van de Barneveldse techniek opleiding (BTO)

IMC Basis in samenwerking met BTO

Hoe zou de wereld eruit zien zonder elektriciteit?’ opende Jeroen Hondong de techniek les van de Barneveldse techniek opleiding (BTO) in ons IMC Basis programma.

‘Dan zouden we terug gaan naar de oertijd’ riep een leerling enthousiast. Jeroen had meteen de aandacht.

Techniek, het zit in alles om ons heen. We vinden het allemaal ‘normaal’ maar dat is het eigenlijk niet. Want hoe werkt elektriciteit eigenlijk? Hoe kunnen we dit opwekken en hoe gaat onze toekomst eruit zien? Toen viel het toch even stil in de klas.

Mooie gesprekken ontstonden over fossielvrij leven, auto’s op waterstof, zonne-energie en nieuwe technieken. Dit konden de leerlingen ook feilloos koppelen aan het vorige vak; milieu, waarin we ook spraken over duurzaamheid en hergebruik.

De kinderen van de J.H. Donnerschool werden de afgelopen drie weken meegenomen door Jeroen Hondong (BTO) en Jan-Willem Moerman van leer- werkbedrijf: Leertouwer in de wereld van de techniek, met de focus op elektra.

De eerste lessen vonden in de klas plaats, waarbij de leerlingen elke week pittige techniek werkstukken maakte. De laatste les gingen wij op excursie naar BTO.

In een grote werkplaats gingen de leerlingen onder begeleiding aan de slag met het maken van een eigen zenuwspiraal.

Alle 36 deelnemende leerlingen stonden ‘aan’ en er zijn heel wat zaadjes gepland voor de toekomst. Grote dank aan BTO en Leertouwer voor hun inzet en sponsoring van ons IMC Basis programma.

Wilt u onze leerlingen ook meenemen in uw vak? Neem dan contact op via: lennah.koster@weekendschool.nl