IMC - Architectuur en Bouwkunde 2022

Waarom staan rijtjes woningen in een wijk nooit recht tegenover elkaar?

Wie bedenkt er hoeveel speeltuintjes er in een wijk komen?

Welke vorm is sterker, een vierkant of een driehoek?

Hoe ziet een werkdag van een onderhoudsmonteur eruit en met welk gereedschap werk je dan allemaal?

Waarom gebruik je in een badkamer andere verf dan in de woonkamer?

Zo maar even een greep uit wat vragen die voorbij kwamen tijdens de lessen architectuur en bouwkunde, die de afgelopen weken werden gegeven op de J.H. Donnerschool in De Glind.

Tijdens de MC Basis lessen ( onderdeel van Stichting IMC Weekendschool) namen de leerlingen van groep 7 en 8 dit vakgebied onder de loep. Van het ontwerp van een nieuwe wijk, tot aan de afwerking en het onderhoud van een gebouw, alles kwam voorbij. Enthousiaste professionals uit de regio stonden voor de klas en we sloten het vak af met een excursie bij schilder Rudy van de Beek.

Xander Cornelis
BOXXIS Architecten

Pieter Koppejan
Van Wijnen

Martien van Vliet
Bureau Bos

In de eerste les stonden wij stil bij de beginselen van architectuur, want wat is dat eigenlijk? We werkten met een opdracht waarbij de leerlingen zelf hun eigen wijk mochten inrichten. Hoe is een wijk opgebouwd? Waar wordt allemaal rekening mee gehouden? Er bestaan veel verschillende type huizen, welke kenmerken hebben zij en wie zouden er in wonen? We keken naar de rol van de architect en van de projectleider en leerden hoe zij samenwerken om tot een ontwerp van een nieuwe wijk te komen. De kinderen bouwden in kleine groepjes aan hun eigen wijk en presenteerden dit aan onze professionals.

Jeroen de Kraats en Alain Duvoila van ITN

In les twee verdiepte wij ons in de wereld van constructies. Hiervoor kregen wij bezoek van Alain Duvoila en Jeroen de Kraats van installatiebedrijf ITN. Met de heren van ITN onderzochten de leerlingen wat een constructie stevig maakt. Welke vormen en materialen worden er dan voornamelijk gebruikt en waarom?
We namen een kijkje in de werkbus van ITN en gingen zelf aan de slag met het bouwen van een zo hoog én stevig mogelijke toren van slechts kranten en tape.

Pieter Brandjes en André van Ark, Van Wijnen

In week drie volgden de mannen van de ‘Klus bus’ van Van Wijnen. Pieter Brandjes en André van Ark namen ons mee in de wereld van het onderhoud en vastgoedbeheer. Want als een gebouw, huis of zelfs hele wijk af is, moeten deze panden natuurlijk ook worden onderhouden. Wat doen deze vakmensen precies? Voor welke problemen bedenken zij een oplossing en hoe ziet hun veelzijdige werkdag eruit?

We gingen aan de slag met materialen uit de bus om zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid te komen. De leerlingen leerden hoe ze een kraan kunnen vervangen, hoe ze een nieuw slot in een voordeur moeten monteren en in groep 8 gingen we zelfs tegels op maat zagen.

Schilder Rudy van de Beek

De laatste les gingen wij op excursie naar schilder en houtherstel bedrijf Rudy van de Beek.

We kwamen binnen in een ruime werkruimte, waar alle materialen opgeslagen stonden. In de mengkamer kregen we les over verschillende soorten verf en natuurlijk mochten de leerlingen de praktijk ook zelf ervaren. Overall aan, handschoenen aan en gaan. De kinderen kregen twee opdrachten. Een houtherstel opdracht én een opdracht waarbij zij het ‘verfsysteem’ leerde kennen. Als echt professionals gingen ze ijverig aan het werk.

Dit vak zijn er weer heel wat zaadjes gepland. Kinderen keken vol bewondering naar de professionals die de moeite namen om hen mee te nemen in hun vakgebied. Ze stonden versteld van de mogelijkheden en verschillende soorten banen en regelmatig stonden ze ook versteld van hun eigen talent!

Grote dank aan alle betrokken professionals.

Stichting IMC Weekendschool ‘Hier maken we toekomst’