Geslaagde Cultuurdag 2020

Het kan echt: veel geluid in de school en toch een heerlijk rustige sfeer. Op vrijdag 25 september was dat het geval in de lokalen van van de VSO afdeling van de J.H. Donnerschool in De Glind. Maar ook in de gymzaal en restaurant ONS werd intensief gewerkt in het kader een heel bijzondere Cultuurdag.

Onder leiding van docente Hanny Walraven was een keur aan workshops gerealiseerd. Van bloemschikken tot houtbewerken. Van handmassages, nagellakken en een paraffinebad tot jongleren en acrobatiek.Van bewegen op muziek tot het bespelen van een dwarsluit of trombone. Van gravity tot abstracte kunst op papier. En nog veel meer.

Meest opvallend was deze dag dat de leerlingen heel druk en intensief bezig waren en dat er toch een heerlijke ontspannen sfeer was op school. “Je zag nog behoorlijk verschil tussen de leerlingen uit de eerste klas, die nog wat onzeker waren, en de ouderen die zich veilig voelden om ook buiten hun comfortzone te durven gaan.”, zoals een van de leerkrachten het benoemde. Misschien nog wel het mooist in beeld gebracht waar de jongens ook gewoon meededen met nagellakken en bewegen op muziek.

Coördinator Hanny had overigens niet alleen de collega’s ingeschakeld maar ook allerlei mensen van buiten de school gevraagd om iets bijzonders te doen. Zo waren er vrijwilligers van de Barneveldse Harmonie, Circus Amersfoort, de Hogeschool Ede, maar ook individuele vrijwilligers uit Barneveld en Voorthuizen.

Een prachtige cultuurdag met een fantastische sfeer, waarbij conciërge Gerrit – al zeventien jaar een drijvende kracht op school – samen met docent Dirk zorgde dat ook de catering prima verzorgd bleef.

Docent Rolf Alkema heeft veel mooie foto’s gemaakt van deze zeer geslaagde dag. Een selectie daarvan vind je onder deze link.

De Barneveldse Krant besteedde op zaterdag 3 oktober aandacht aan deze prachtige dag inclusief de foto van Rolf Alkema.